De mogelijkheid om een aangetekende zending elektronisch te versturen met dezelfde juridische waarde als een aangetekende zending op papier bestaat al langer. Het was echter wachten tot nu op het eerste bedrijf dat door de FOD Economie erkend wordt als gekwalificeerde dienstverlener, namelijk het bedrijf Connect Solutions.

 

Wanneer u een beroep doet op een gekwalificeerde dienstverlener heeft dit als voordeel dat er geen discussie kan ontstaan over de inhoud van de zending, de afzender, de ontvangst van de zending door de ontvanger en de datum en het tijdstip waarop de zending ontvangen werd.

 

Er is ook een niet-gekwalificeerde speler op de markt, maar deze zendingen bieden niet dezelfde juridische garanties als wanneer u zou werken met een kwalificeerde dienstverlener. Wanneer de verzending via aangetekende zending op nietigheid voorgeschreven is, zoals bij een opzegbrief, is het dus zeker aan te raden om te werken met een gekwalificeerde dienstverlener.

 

De verzending van een elektronische aangetekende zending is ook aanzienelijk goedkoper dan een verzending via de post. De kostprijs bedraagt namelijk € 0,80 per zending.

 

Om gebruik te kunnen maken van het systeem van de elektronische aangetekende zending is het wel noodzakelijk dat verzender en ontvanger zich vooraf registreren op het platform. Dit kan op de website ‘www.aangetekende.email’ en dient te gebeuren via de elektronische identiteitskaart.

 

Wanneer u dus alle aangetekende zendingen naar uw werknemer op elektronische wijze wenst te versturen, dient de werknemer zich te registreren op het systeem. Hiertoe kan het nuttig zijn om in de arbeidsovereenkomst een clausule te voorzien die stelt dat de werknemer zich dient te registreren op ‘www.aangetekende.email’ en dat alle communicatie via aangetekende zendingen via die weg zal verlopen.

 

Bron: www.aangetekende.email.

 

 

 

Heeft u nog vragen? Wenst u meer informatie over dit artikel? Neem gerust contact op met de juridische dienst!