• Nederlands
    • Français
  • Starter

    Het begrip ‘starter’ dekt verschillende ladingen. Hieronder beschrijven wij drie situaties die allemaal onder de noemer ‘starter’ vallen.Het begrip ‘starter’ dekt verschillende ladingen. Hieronder beschrijven wij drie situaties die allemaal onder de noemer ‘starter’ vallen.
    Een startende zelfstandige

    1. Een startende zelfstandige
    2. Een startende vennootschap zonder personeel (= bedrijfsleider/werkende vennoot)
    3. Een startende werkgever met personeel (zelfstandige werkgever; vennootschap-werkgever)

    Geïnteresseerd in ons aanbod?

    1.    Een startende zelfstandige

    De keuze tussen starten als zelfstandige (eenmanszaak) of als vennootschap is afhankelijk van de concrete situatie en wordt in overleg met uw accountant gemaakt. Als zelfstandige dient u zich aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen. Verwar een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen echter niet met een sociaal secretariaat. Een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen beheert en int immers de sociale bijdragen voor zelfstandigen. Een sociaal secretariaat daarentegen begeleidt en vertegenwoordigt de werkgevers bij het vervullen van hun administratieve verplichtingen als werkgever wanneer zij personeel tewerkstellen.

    Waarvoor kunt u dan bij SODALIS terecht?

    SODALIS is een onafhankelijke speler en focust op professionele dienstverlening als sociaal secretariaat. U kunt beroep doen op SODALIS om contact te leggen met een sociaal verzekeringsfonds dat net zoals SODALIS onafhankelijke dienstverlening aanbiedt. Uiteraard kunt u ook een sociaal verzekeringsfonds naar keuze onder de arm nemen. Als onafhankelijke dienstverlener vinden wij die onafhankelijkheid immers erg belangrijk en bieden wij enkel vrijblijvend advies.

    2.  Een startende vennootschap zonder personeel (= bedrijfsleider/werkende vennoot)

    Ook als zelfstandig bedrijfsleider/werkende vennoot dient u zich aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen. Een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen beheert en int de sociale bijdragen voor de zelfstandigen.

    Als bedrijfsleider/werkende vennoot neemt u doorgaans een (periodieke) bezoldiging op uit uw vennootschap. Op dat loon dient de vennootschap bedrijfsvoorheffing in te houden, wat een hele aangifteplicht met zich meebrengt.

    SODALIS is de ideale partner om die aangifteplicht voor uw vennootschap te beheren. U sluit zich bij ons aan en kent ons een BV-volmacht toe. De eerste stappen naar een vruchtbare samenwerking!

    De formaliteiten voor de aangifte van bedrijfsvoorheffing zijn vrij eenvoudig en bijgevolg niet zo duur. Toch betekenen wij een grote toegevoegde waarde voor uw bedrijf en uw afspraken met uw accountant inzake:

    • Het bedrag van uw periodieke bezoldiging
    • Het boeken van een minimumbezoldiging in het kader van het verminderde tarief in de vennootschapsbelasting
    • De terugbetaling van (forfaitaire) onkosten eigen aan de vennootschap
    • De berekening van de voordelen alle aard (auto, verwarming, elektriciteit, telefoon, laptop en GSM, sociale bijdragen, enz.)
    • De herkwalificatie van huurinkomsten
    • De toekenning van tantièmes
    • Groepsverzekeringen
    • Bedrijfsleidersverzekering
    • Maaltijdcheques
    • De optimalisatie van uw sociale bijdragen

    Oneindig veel redenen dus om een beroep te doen op een sociaal secretariaat of om uw boekhouder te vragen contact met ons op te nemen. Het is zeker de moeite waard om even samen met uw accountant langs te komen en de mogelijkheden te overlopen. Wij garanderen een vlekkeloze verwerking van de gemaakte afspraken en zorgen voor een vlotte opvolging.

    3.   Een startende werkgever met personeel (zelfstandige werkgever; vennootschap-werkgever)

    Bent u van plan om te starten met personeel? Neem dan zeker contact met ons op, want het is belangrijk goed geïnformeerd te zijn voordat u de grote stap zet. Vragen als “Hoeveel moet ik iemand betalen? Hoeveel nettoloon houdt die persoon dan over? Hoeveel zal het mij als werkgever uiteindelijk kosten?” zijn vragen die wij als sociaal secretariaat nauwkeurig en gedetailleerd kunnen beantwoorden.

    Zodra u de stap zet, is een vlotte opstart uiteraard mooi meegenomen. Onze startersadviseur komt bij u langs, overloopt gestructureerd alle nodige documenten en geeft u verdere inlichtingen.

    U dient zich ook aan te sluiten bij een kinderbijslagfonds en een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. Bovendien bent u verplicht een arbeidsongevallenverzekering af te sluiten. De startersadviseur van SODALIS weet van aanpakken en brengt dit allemaal in orde na één bezoek.

    Een centraal aanspreekpunt

    Wanneer u bij ons bent aangesloten, kunt u steeds beroep doen op de dossierbeheerder die u werd toegewezen. Deze persoon is altijd bereikbaar en begeleidt u bij de eerste administratieve stappen. Ook daarna blijft uw dossierbeheerder uw contactpersoon, want werken met personeel roept dikwijls heel wat vragen op. Een goede communicatie met uw sociaal secretariaat en uw medewerkers zorgt al snel voor duidelijke antwoorden.

    Heeft u het gevoel dat u nog meer doorgedreven HR-ondersteuning kunt gebruiken? Breng uw dossierbeheerder hier dan van op de hoogte. Samen zoeken we naar een oplossing. Indien SODALIS deze oplossing niet kan aanreiken, brengen wij u in contact met een HR-consulent of een selectie- of uitzendkantoor. Het is immers onze prioriteit u te helpen en een oplossing te vinden voor uw personeelsprobleem.

    SODALIS voert ook heel wat taken uit achter de schermen en dit op een goed georganiseerde en gestructureerde manier. Bij ons is uw dossier dus in goede handen. In geval van vragen over uw dossier kunt u uiteraard altijd bij ons terecht.

    SODALIS neemt voor een deel uw taak als werkgever op zich. En aangezien loonadministratie vertrouwelijke materie is, werken wij graag met een vast aanspreekpunt. Dit kan bijvoorbeeld de bedrijfsleider, de echtgenote van de bedrijfsleider of de administratieve rechterhand zijn. Het is namelijk niet de bedoeling dat uw medewerkers ons kunnen opbellen in geval van vragen of dat zij bij ons terecht kunnen voor documenten. In dat geval vragen wij hen vriendelijk deze vragen door te geven aan hun werkgever. Goede afspraken zorgen immers voor een overzichtelijke en transparante communicatie en administratie.

    Geïnteresseerd in ons aanbod?